TENTANG SALMAN KHAN

Abdul Rashid Salim Salman Khan lahir 27 Disember 1965 adalah seorang pelakon filem India yang muncul dalam filem-filem foto.

Khan, yang membuat debut aktingnya dengan film Biwi Ho Untuk AISI (1988), telah sukses komersial pertamanya dengan blockbuster Maine Pyar Kiya (1989), dan memenangi Filmfare Best Male Debut Award untuk penampilannya. Dia meneruskan dalam beberapa bintang foto filem paling sukses, seperti Saajan (1991), Hum Aapke Hain Kaun (1994), Karan Arjun (1995), Biwi No.1 (1999), selepas muncul dalam filem pendapatan tertinggi lima tahun yang berasingan selama karirnya.

Pada tahun 1999, Khan memenangi Aktor Pendukung Terbaik Filmfare Award untuk penampilan diperpanjang di Kuch Kuch Hota Hai (1998), dan sejak itu telah membintangi beberapa kejayaan besar dan komersil, termasuk Hum Dil De chuke Sanam (1999), Tere Naam (2003 ), No Entry (2005) Mitra (2007) dan Wanted (2009). Khan dengan demikian telah membuktikan dirinya sebagai salah satu yang paling menonjol pelakon terkemuka Hindi pawagam.

Khan adalah anak sulung daripada pengarang senario diraikan Salim Khan dan isteri pertamanya Salma Khan (nama gadis Sushila Charak).
Ibu tirinya adalah Helen, yang terkenal foto actress lampau, yang telah bersama-sama membintangi bersamanya di khamoshi: The Musical (1996) dan Hum Dil De chuke Sanam (1999). Dia memiliki dua saudara laki-laki, Arbaaz Khan dan Sohail Khan, dan dua saudara perempuan, Alvira dan Arpita. Alvira berkahwin dengan pelakon / pengarah Atul Agnihotri.

Khan adalah binaragawan yang berdedikasi. Dia sehari-hari dan kereta api terkenal melepas kemejanya dalam filem dan pertunjukan panggung sama. Pada tahun 2004, ia terpilih 7 pria paling tampan di Dunia dan terbaik pria yang tampak di India oleh majalah People, Khan AS telah terlibat dalam beberapa kegiatan amal selama karirnya.

Meskipun romantis dikaitkan dengan beberapa pelakon, dan mempunyai hubungan dengan mantan pacar Aishwarya Rai, Somy Ali dan Sangeeta Bijlani, Khan sering dipaparkan oleh media India Bollywood bujangan paling memenuhi syarat. Dia telah berpacaran dengan model yang menjadi pelakon Katrina Kaif sejak tahun 2003.

Di 11 Oktober 2007, Khan menerima tawaran daripada muzium lilin Madame Tussauds di London untuk memiliki replika lilin yang diperbuat daripada dirinya sendiri. Hidupnya patung lilin saiz akhirnya dipasang di pada tarikh 15 Januari 2008, membuatnya keempat pelakon India telah direplikasi sebagai patung lilin di muzium.










0 Responses

Post a Comment