TENTANG AISHWARYA RAI























Aish
warya Rai Bachchan yang lahir 1 November 1973 adalah seorang pelakon India dan mantan Miss World. Sebelum memulakan karier aktingnya, ia bekerja sebagai model dan memperoleh kemasyhuran selepas memenangi gelaran Miss World pada tahun 1994.

Sering dikutip oleh media sebagai wanita paling cantik di dunia, Rai membuatnya debut pada filem Mani Ratnam's Tamil film Iruvar (1997) dan telah sukses komersial pertamanya di filem Tamil Jeans (1998). Dia datang ke perhatian foto dalam filem Hum Dil De chuke Sanam (1999), disutradarai oleh Sanjay Leela Bhansali. Penampilannya dalam filem yang memenangi Pelakon Terbaik Filmfare Award. Pada tahun 2002 ia muncul di Bhansali projek selepasnya, Devdas (2002), di mana dia memenangi Pelakon Terbaik kedua Award di Filmfare. Selepas fasa rendah dalam kerjayanya selama 2003-2005, dia muncul di blockbuster Dhoom 2 (2006), yang ternyata menjadi yang terbesar Bollywood sukses komersial. Dia kemudian muncul dalam filem seperti Guru (2007) dan Jodhaa Akbar (2008), yang sukses secara komersial dan mendapat pujian kritis-nya. Rai dengan demikian telah ditetapkan dirinya sebagai salah satu pelakon kontemporari terkemuka di industri filem India.

Selama karirnya, Rai telah bertindak di lebih daripada empat puluh filem dalam bahasa Hindi, Inggeris, Tamil dan Bengali termasuk produksi antarabangsa Bride & Prejudice (2004), The Mistress of Spices (2005), The Last Legion (2007) dan The Pink Panther 2 ( 2009) dalam Bahasa Inggeris.

Rai lahir di Mangalore untuk Krishnaraj Rai dan Vrinda Rai. Dia mempunyai satu kakak laki-laki, Aditya Rai, yang merupakan seorang jurutera di angkatan laut dan pedagang juga ikut memproduksi salah satu filem-filem Rai, Dil Ka Rishta (2003). Pada usia awal orangtuanya pindah ke Mumbai di mana dia menghadiri Arya Vidya Mandir SMA di Santa Cruz. Rai kemudian masuk Jai Hind College di Churchgate selama satu tahun, dan kemudian pindah ke Ruparel College di Matunga HSC menyelesaikan studi. Dia baik di sekolah dan bercadang untuk menjadi seorang arkitek dan meneruskan pengajian mengejar dalam arsitektur. Dia bisa berkomunikasi dalam beberapa bahasa, termasuk Bahasa ibunya TULU, [5] dan juga Hindi, Inggeris, Marathi dan Tamil. mulai mempelajari senibina tetapi menyerahkan pendidikan untuk mengejar kerjaya di model.

Sementara mengejar studinya dalam senibina, Rai mulai model di samping. Dalam kontes Miss India 1994, beliau memenangi tempat kedua di belakang Sushmita Sen, dan dimahkotai Miss India World. Dia terus memenangi gelaran Miss World tahun yang sama, di mana ia juga memenangi penghargaan Miss fotogenik. Dia meninggalkannya pendidikan akademik selepas memenangi kontes dan menghabiskan satu tahun memerintah sebagai Miss World di London. Rai kemudian mulai bekerja sebagai model profesional dan kemudian pindah ke padanya saat ini profesi sebagai seorang pelakon.








0 Responses

Post a Comment