TENTANG IMRAN KHAN


Imran Khan Imran Khan Pal lahir pada 13 Januari 1983 adalah kelahiran Amerika Bollywood pelakon filem. Ia adalah keponakan pelakon Aamir Khan dan produser-sutradara Mansoor Khan. Khan mendapatkan populariti untuk peranan debutnya tahun 2008 mencapai Jaane Tu Ya Jaane Na.

Khan adalah putra Anil Pal, seorang Indian Amerika, dan Nuzhat Khan. Anil, yang bekerja sebagai Pengarah Operasi Teknik di Netflix di Silicon Valley, adalah teman sekelas pengarah Mansoor Khan, Nuzhat saudara, di IIT Bombay. Anil dan Nuzhat berkahwin, tapi bercerai ketika Imraan adalah satu setengah tahun. Beliau dibesarkan dengan nama Khan sebagai ibunya membawanya di India. Namun, ia pindah untuk tinggal bersama ayahnya di California, untuk menyelesaikan sekolah menengah. Dia kemudian dilatih dalam pembuatan filem di Los Angeles. Beliau juga merupakan keponakan dari aktor Aamir Khan, pengarah Mansoor Khan dan cucu daripada Nasir Hussain yang merupakan seorang sutradara dan produser direkodkan. Walaupun tinggal di India, ia belajar di Bombay Scottish School, Mahim di Mumbai, dan untuk tempoh singkat di Bangalore.

Khan membuat penampilan sebagai seniman anak saudaranya Aamir di film Qayamat Se Qayamat Tak (1988) dan Jo Jeeta Wohi Sikander (1992). Kedua kali beliau memainkan peranan Aamir Khan muda. Dia bercita-cita menjadi seorang pengarah, kerana itu adalah rancangan awal sebelum ia memasuki Bollywood sebagai seorang pelakon. Khan menyertai Namit Kishore Kapoor's Bertindak Institute di Mumbai.

Khan melakukan debut sebagai pelakon utama filem tahun 2008 Jaane Tu Ya Jaane Na, dihasilkan oleh Aamir Khan dan Mansoor Khan dan co-dibintangi Genelia D'Souza. Filem ini mendapat sambutan hangat dari para kritikus dan terbukti menjadi salah satu hits terbesar tahun ini. Selanjutnya Khan dicalonkan untuk Best Male Debut di Filmfare 54 penghargaan dan menang bersama-sama dengan Farhan Akhtar. Filem selepasnya Penculikan dengan Sanjay Dutt dan Minissha Lamba di mana beliau memainkan peranan negatif. Menjatuhkan film di box office, disambung oleh para kritikus ke arah dieksekusi buruk. Namun, prestasi Khan dihargai dan diterima mengangkatnya sebagai pencalonan Anugerah IIFA pada tahun 2009. [Sunting] Khan membuat penampilan berikutnya dalam film laga dengan Shruti Luck Haasan dan Sanjay Kapoor. Nya Delhi Belly filem yang akan datang adalah komedi Bahasa Inggeris yang dihasilkan oleh Aamir Khan juga. Khan baru-baru ini co-host 54 Filmfare Awards bersama Ranbir Kapoor. Bersama dengan pamannya, Aamir Khan, ia muncul di acara TV popular Dus Ka Dum host Oleh Salman Khan. Dia juga muncul di Pantai Mein Tere Mere bersama dengan Kareena Kapoor.

Khan bertunang dengan Avantika Malik pada September 2009.
0 Responses

Post a Comment