TENTANG AAMIR KHAN

Hussain Aamir Khan atau Aamir Khan lahir pada tarikh 14 Mac 1965 pelakon filem India, sutradara dan produser. Khan bekerja di sejumlah kritis dan sukses secara komersil filem-filem dan telah membuktikan dirinya sebagai salah satu aktor utama dari filem Hindi. Beliau juga merupakan pengasas-pemilik Aamir Khan Productions.

Memulakan kerjayanya sebagai seorang anak saudaranya pelakon dalam filem Nasir Hussain Ki Lebah Baaraat (1973), Khan memulakan kerjaya profesional sebelas tahun kemudian dengan filem, Holi (1984). Dia telah sukses komersial pertamanya dengan sepupunya Mansoor Khan film Qayamat Se Qayamat Tak (1988), di mana beliau memenangi Filmfare Best Male Debut Award. Setelah tujuh pencalonan dahulu selama tahun 1980-an dan 1990-an, Khan menerima pertama Filmfare Best Actor Award untuk penampilannya dalam grosir besar Raja Hindustani (1996).

Pada tahun 2001, ia melakukan debut sebagai produser film dengan nominasi Academy Award Lagaan. Khan memainkan peranan utama dalam filem dan memperoleh gelaran kedua Filmfare Best Actor Award untuk penampilannya. Selepas berehat empat tahun dari akting, Khan membuat comeback dengan Ketan Mehta's Mangal Pandey: The Rising (2005), dan kemudiannya memenangi Filmfare Critics Award untuk Best Performance untuk perannya di Rang De Basanti (2006). Pada tahun 2007, ia membuat debutnya sebagai sutradara dengan Taare Zameen Par (Seperti Stars On Earth), di mana beliau menerima Sutradara Terbaik Filmfare Award. Hal ini diikuti oleh Ghajini (2008), yang menjadi jijik tertinggi filem India dari semua-waktu, unadjusted untuk inflasi.

Khan lahir di Bandra Rumah Sakit Keluarga Suci, Mumbai, India, untuk sebuah keluarga Muslim yang telah secara aktif terlibat dalam industri filem India selama beberapa dekad. Bapanya, Tahir Hussain, adalah penerbit filem sementara Allahyarham paman, Nasir Hussain, adalah penerbit filem juga sebagai sutradara dan pelakon.

Dia adalah keturunan sarjana Muslim dan a
Selama tahun-tahun Qayamat Se Qayamat Tak, Khan berkahwin dengan Reena Dutta. Mereka punya dua anak, seorang putra bernama Iwan dan seorang putri, Ira. Reena terbabit, sebentar, dalam karier Khan ketika ia bekerja sebagai produser untuk Lagaan. Pada bulan Disember 2002, Khan mengajukan gugatan cerai, menamatkan 15 tahun perkahwinan, dengan Reena memuat hak asuh kedua anak-anak mereka. Pada tarikh 28 Disember 2005, beliau berkahwin dengan Kiran Rao yang pernah menjadi pembantu pengarah untuk Ashutosh Gowariker selama pembuatan film Lagaan.

Walaupun dicalonkan berkali-kali, Khan tidak menghadiri setiap upacara penghargaan film India ketika dia merasa "kurangnya penghargaan film India kredibiliti".

Pada tahun 2007, Khan kalah dalam pertempuran hak asuh untuk adik laki-lakinya Faisal kepada ayah mereka, Tahir Hussain.

Pada tahun 2007, Khan dijemput untuk memiliki lilin tiruan dirinya memakai dipajang di Madame Tussauds di London. Namun, Khan menolak menyatakan bahawa, "Itu tidak penting bagi saya ... orang akan melihat filem-filem jika mereka mau. Juga, saya tidak boleh berurusan dengan begitu banyak hal, saya punya bandwidth hanya untuk itu banyak.

Dalam sebuah wawancara 2009, Khan menyatakan bahawa ia cenderung untuk mengambil pendekatan independen dunia pembuatan filem, mencatatkan bahawa ia tidak "melakukan hal yang berbeza, saya cuba untuk melakukannya dengan cara yang berbeza. Saya pikir setiap orang harus mengikuti-Nya / nya mimpi dan cuba dan membolehkan anda mencipta keupayaan untuk mencapai hal itu disokong oleh kepraktisan. " Ia juga menunjukkan bahawa dia lebih tertarik dalam proses pembuatan filem daripada keputusan akhir: "Bagi saya, muat lebih penting, lebih menyenangkan. Saya ingin memiliki turun tumpuan pada proses yang benar daripada langkah pertama. " Ketika ditanya tentang role model, beliau menyatakan bahawa, "Gandhi adalah satu orang yang memberi inspirasi bagi saya!.
hli politik Maulana Abul Kalam Azad dan sepupu kedua mantan Ketua rajya Sabha Dr Najma Heptullah.





0 Responses

Post a Comment