TENTANG ARJUN RAMPAL

Arjun Rampal lahir 26 November 1972, adalah seorang pelakon India yang muncul di foto filem, dan juga seorang model.

Filem debut - moksha dirilis pada tahun 2001 dan diarahkan oleh Ashok Mehta. Namun, filem ini ditayangkan selepas filem kedua, Pyaar Ishq Aur Mohabbat, di mana ia muncul dengan Sunil Shetty dan Aftab Shivdasani. Walaupun kedua filem itu tidak berperforma baik di box office, penampilannya dalam kedua film yang dipuji oleh para kritikus. Pada tahun 2002, beliau memenangi anugerah daripada International Indian Film Academy untuk Face of the Year.

Sejak debutnya, dia telah bekerja terus dalam filem seperti Aankhen (2002), Dil Hai Tumhaara (2002), Yakeen (2005) dan Ek Ajnabee (2005). Kebanyakan film-filmnya melihatnya menyokong peranan dan tidak berjaya secara komersial.

Dia juga muncul di Temptations 2004 konser dengan bintang-bintang Shahrukh Khan, Rani Mukerji, Saif Ali Khan, Preity Zinta, dan Priyanka Chopra.

Pada tahun 2006 ia muncul sebagai bintang tamu dalam multi-starrer Kabhi Alvida Naa Kehna dan memainkan peranan pembantu di Don - The Chase Begins Sekali lagi, sebuah remake dari tahun 1978 Amitabh Bachchan starrer Don. Rampal mengenakan Jasjit peranan yang dimainkan oleh pran dalam versi asli.

Beliau kemudian memutuskan untuk memproduksi serta bertindak dalam filem I See You (2006) yang dilancarkan pada tarikh 29 Disember 2006. Arjun dihasilkan dengan syarikat produksi sendiri, Chasing Ganesha Films. Isterinya, Mehr Jesia, adalah co-produser. Filem ini dibintangi Rampal, Vipasha Agarwal, Sonali Kulkarni dan Boman Irani. Bollywood pelakon Shahrukh Khan dan Hrithik Roshan membuat akting cemerlang dalam filem. Aku Lihat Kau ditembak seluruhnya di London. Filem ini mendapat ulasan miskin dan gagal di box office. Dia, bagaimanapun, menerima ulasan positif atas peranan jahat dalam Farah Khan's Om Shanti Om (2007), yang menjadi salah satu hit terbesar dalam sejarah foto.

Pada tahun 2007 Arjun membintangi Rituparno Ghosh's arthouse Bahasa Inggeris filem The Last Lear, bersama Amitabh Bachchan dan Preity Zinta. Film perdana di Toronto International Film Festival dan diterima dengan baik di sejumlah festival film lainnya. Setelah para teater rilis di India, Rampal punya menguntungkan ulasan untuk penampilannya. Pada tahun 2008, Rampal membintangi Rock On!!, Di mana peranannya sebagai gitaris dari band diakui secara luas, membuat dia beberapa penghargaan, termasuk Aktor Pendukung Terbaik Filmfare Award.

Arjun Rampal berkahwin dengan mantan Miss India dan supermodel Mehr Jesia dan mereka mempunyai dua anak perempuan, Mahikaa, lahir pada tarikh 17 Januari 2002 dan Myra, lahir Jun 2005.
0 Responses

Post a Comment