TENTANG KAREENA KAPOOR

Kareena Kapoor lahir pada tarikh 21 September 1980, sering secara rasmi disebut sebagai Bebo, adalah seorang pelakon filem India yang muncul dalam filem-filem foto. Filem dilahirkan dalam keluarga di mana kedua orangtuanya, Randhir Kapoor dan Babita, dan kakak perempuannya Karisma adalah pelakon, Kapoor menghadapi sorotan media dari usia yang sangat muda. Namun, ia tidak membuat debut aktingnya filem hingga tahun 2000 Pengungsi, yang mendapat gelaran yang Filmfare Best Male Debut Award. Melodrama-nya Kabhi Khushi Kabhie Gham india tertinggi menjadi film terlaris di pasaran luar negeri pada tahun 2001 dan merupakan yang terbesar sukses komersil to-date.

Selepas menerima ulasan negatif untuk siri berulang peranan antara 2002 dan 2003, Kapoor diterima lebih menuntut bahagian dalam rangka untuk mengelakkan typecast. Akibatnya, 2004-2006 dia diakui oleh para kritikus untuk memaparkan fleksibiliti yang lebih besar. Penggambaran wanita pekerja seks di Chameli (2004) terbukti menjadi titik balik dalam kerjayanya dan mengumpul padanya Filmfare Special Performance Award. Dia kemudiannya menerima dua Critics Award untuk Best Actress pada upacara Filmfare untuknya persembahan di diiktiraf secara kritis Dev (2004) dan Omkara (2006).

Pada tahun 2007, Kapoor meraih gelaran Pelakon Terbaik Filmfare Award untuk prestasi di Imtiaz Ali diarahkan filem komedi romantis, Jab Kami Met. Walaupun pendapatan box office filem-filem-nya bervariasi, Kapoor telah menetapkan dirinya sebagai salah satu pelakon kontemporari terkemuka dalam industri filem Hindi. Kapoor's off-hidup skrin tunduk pada liputan media meluas di India dengan liputan pers sering dia dan pacar, pelakon Saif Ali Khan dan spekulasi tentang kemungkinan perkahwinan.
Lahir di Mumbai, Maharashtra kepada filem Kapoor keluarga Punjabi khatri asal, Kapoor adalah puteri bongsu pelakon Randhir Kapoor dan Babita (née Shivdasani). Dia adalah cucu dari seorang pelakon dan pengarah Raj Kapoor, besar-cucu daripada pelakon Prithviraj Kapoor, adik daripada pelakon Karisma Kapoor dan keponakan dari aktor Rishi Kapoor. Menurut Kapoor, nama "Kareena" berasal dari buku Anna Karenina, yang ibunya membaca sementara ia sedang hamil dengannya. Dia juga sering informal disebut sebagai Bebo.

Sebagai anak-anak, saudara Kapoor bermimpi untuk menjadi pelakon. Kapoor ini terutama terinspirasi oleh pelakon Nargis dan Meena Kumari. Namun, walaupun latar belakang keluarganya, ayahnya tidak bersetuju dengan perempuan bertindak kerana ia percaya hal itu tidak sesuai dengan tugas mereka untuk keluarga. Hal ini menyebabkan konflik antara kedua orangtuanya, dan ibu Kapoor akhirnya meninggalkan ayahnya. Kapoor dibesarkan di Lokhandwala oleh ibunya yang bekerja beberapa pekerjaan untuk menyokong anak-anaknya sampai Karisma debutnya sebagai seorang pelakon pada tahun 1991.

Kapoor dihadiri Jamnabai Narsee Sekolah di Mumbai sebelum maju ke Welham Girls Boarding School di Dehradun. Dia belajar dagang selama dua tahun di Kolej di Mithibai Vile Parle, Mumbai. Namun, dia tidak suka kepada istilah sana dan belajar hanya kerana ia dekat dengan keluarganya. Kapoor kemudian didaftarkan untuk tiga bulan kursus musim panas di mikrokomputer di Harvard University di Amerika Syarikat. Dia kemudiannya mengembangkan minat dalam bidang undang-undang dan berdaftar di Hukum Pemerintah College di Churchgate. Namun, selepas menyelesaikan satu tahun pada Churchgate, Kapoor kembali ke rencana awal untuk menjadi seorang pelakon dan mulai latihan di Namit Kishore Kapoor's Bertindak Institute di Andheri


0 Responses

Post a Comment