TENTANG KARISHMA KAPOOR

Karisma Kapoor lahir 25 Jun 1974 di Mumbai, Maharashtra, India adalah seorang pelakon India yang muncul dalam filem-filem foto.

Membuat debut filmnya pada tahun 1991, Kapoor kemudian menjadi salah satu pelakon paling popular dari generasinya. Selama karirnya tahun, ia telah menjadi sebahagian daripada banyak yang sukses secara komersial dan kritis filem, Raja Hindustan yang paling terkenal daripada mereka, kerana itu adalah sukses komersil terbesar, dan memenangi Kapoor pertamanya Aktris Terbaik Filmfare Award. Dia terkejut kritikus dan khalayak dengan seni persembahan dalam filem seperti Fiza (2000) dan Zubeidaa (2001), di mana beliau mendapat gelaran Pelakon Wanita Terbaik dan Aktris Terbaik (Kritik) penghargaan di Filmfare upacara. Sejak itu, dia telah bekerja di beberapa filem walaupun sebahagian besar daripada mereka tampil buruk di box office. Pada tahun 2003, Kapoor memuat istirahat dari pawagam.
Dia adalah cucu dari seorang pelakon dan pengarah Raj Kapoor, besar-cucu daripada pelakon Prithviraj Kapoor, adik dari aktris Kareena Kapoor dan keponakan dari aktor Rishi Kapoor. Dia juga sering informal disebut sebagai Lolo. Kapoor belajar di Cathedral dan John Connon Sekolah di Mumbai sampai kelas enam.
Karisma Kapoor dengan suaminya Sanjay Kapur di Arena perlawanan Piala Polo (2008).

Sebagai anak-anak, saudara Kapoor bermimpi untuk menjadi pelakon. Kapoor ini terutama terinspirasi oleh pelakon Nargis dan Meena Kumari. Namun, walaupun latar belakang keluarganya, ayahnya tidak bersetuju dengan perempuan bertindak kerana ia percaya hal itu tidak sesuai dengan tugas mereka untuk keluarga. Hal ini menyebabkan konflik antara kedua orangtuanya, dan ibu Kapoor akhirnya meninggalkan ayahnya. Kapoor dibesarkan di Lokhandwala oleh ibunya yang bekerja beberapa pekerjaan untuk menyokong anak-anaknya sampai Karisma debutnya sebagai seorang pelakon pada tahun 1991.

Karisma tidak suka bicara tentang kehidupan pribadinya tapi ia telah terlibat asmara dengan Ajay Devgan dan Abhishek Bachchan.
Dia mengumumkan pertunangannya dengan Bachchan pada bulan Oktober 2002 tentang ulang tahun ke-60 ayah Abhishek, Amitabh Bachchan. Empat bulan kemudian pada Februari 2003, mereka berpisah. Pada tarikh 29 September 2003, beliau berkahwin dengan industrialis Sanjay Kapur, CEO Sixt india. Tradisi khas Kapoor, Karisma sudah berkahwin di rumah datuknya (akhir Raj Kapoor): RK Cottage. Memilih pasangan selama satu jam Sikh perkahwinan. Pasangan mempunyai satu anak perempuan bernama Samaira, yang lahir pada tarikh 11 Mac 2005. Selepas kelahiran putrinya, ada cukup keretakan antara dia dan suaminya. Pasangan ini kemudian ditambal-up. Dia hamil sekarang dengan anak keduanya



0 Responses

Post a Comment