TENTANG RANBIR KAPOOR

Ranbir Kapoor lahir 28 September 1982 di Mumbai, Maharashtra, India adalah pelakon India yang muncul dalam filem-filem foto. Dia pertama kali muncul dalam filem 2007 Saawariya yang beliau memenangi Filmfare Best Male Debut Award.

Lahir untuk pelakon Rishi Kapoor (Hindu) dan Neetu Singh (Sikh), Kapoor adalah cucu besar Prithviraj Kapoor dan cucu daripada seorang pelakon dan pengarah Raj Kapoor. Dia adalah saudara Riddhima Kapoor dan bapa saudaranya adalah Randhir Kapoor dan Rajiv Kapoor. Ahli keluarga terkenal lain termasuk saudara sepupunya Karisma Kapoor, Kareena Kapoor dan Nikhil Nanda. Sebagai seorang anak, Kapoor belajar di Bombay Scottish School di Mahim, Mumbai, dan meneruskan kaedah kerjaya lakonan di The Lee Strasberg Teater dan Film Institute di New York.

Sebelum mulai daripada kerjayanya sebagai seorang pelakon, Kapoor bekerja sebagai asisten sutradara Sanjay Leela Bhansali, di mana beliau terlibat dalam pembuatan filem Black (2005). Kapoor kemudian membuat debut aktingnya pada November 2007 dengan Bhansali's Saawariya berlawanan Sonam Kapoor pendatang baru. Film gagal baik di box office, meskipun prestasi sebahagian besar dihargai. Kapoor kemudian terlihat di Siddharth Anand komedi romantis bersama Bachna Ae haseeno Bipasha Basu, Minissha Lamba dan Deepika Padukone. Filem, yang dilancarkan pada 15 Ogos 2008, tampil cukup baik di box office. Filmnya Wake Up Sid, dirilis pada 2 Oktober 2009, dan menjadi kritis dan sukses secara komersil. Melepaskan keempat Kapoor Prem Ki Ajab kahani Ghazab, dirilis pada 6 November 2009 dan terbukti sebagai salah satu daripada hits terbesar tahun 2009.

Dia telah menyelesaikan syuting Rocket Shimit Amin Singh: Salesman of the Year yang dijadualkan untuk rilis pada tarikh 11 Disember 2009. Projek-projek masa depan yang lain termasuk Prakash Jha's Rajneeti juga dibintangi Ajay Devgan dan Katrina Kaif dan Siddharth Anand Anjaana selepasnya dengan Anjaani Priyanka Chopra.

Kapoor saat ini tinggal bersama orang tuanya di Pali Hill di Mumbai, Maharashtra. Beliau mengumumkan bahawa ia berkencan foto actress Deepika Padukone dalam sebuah wawancara pada Februari 2008. Mereka tamat pada Oktober 2009.
0 Responses

Post a Comment