TENTANG KAJOL























Kajol Devgan, lahir 5 Ogos 1975, dikenali sebagai Shah, adalah seorang pelakon filem India yang muncul dalam filem-filem Hindi.

Kajol membuat debut aktingnya dalam film Bekhudi (1992) dan komersil pertama sukses dengan filem kedua Baazigar (1993) bersama dengan Shahrukh Khan, dengan siapa dia akan menyampaikan beberapa hits terbesar Bollywood, seperti Dilwale Dulhaniya Le Jayenge (1995) , Kuch Kuch Hota Hai (1998) dan Kabhi Khushi Kabhie Gham (2001). Dia persembahan di ketiga film ini dipuji dan memperoleh tiga Filmfare Best Actress Awards. Setelah sukses Kabhi Khushi Kabhie Gham pada tahun 2001, dia mengambil cuti panjang daripada bertindak penuh masa selama lima tahun. Dia membuat comeback dengan Kunal Kohli's fanaa (2006), untuk yang keempat dia menerima anugerah Pelakon Wanita Terbaik di Filmfare. Kajol sangat dianggap sebagai salah satu dari India yang paling berjaya dan pelakon berbakat.

Kajol lahir di Mumbai daripada Bengali-Marathi keturunan, dan termasuk pohon keluarga terhormat dengan sejarah yang panjang di pawagam India. Tanuja Ibunya adalah pelakon terkenal, sementara Allahyarham bapanya Shomu Khan adalah seorang penerbit filem. Almarhum ibu bibi, Nutan adalah pemegang rekod yang paling (lima kali) Filmfare Awards untuk Best Actress. Akhir Shobhna Samarth nenek dari pihak ibu dan nenek besar Rattan Bai keduanya telah berpengaruh pada tahap awal Hindi pawagam.

Nya paman dari pihak ayah adalah produser filem; Joy Mukherjee dan Deb Mukherjee. Kakek dari pihak ayah Kajol, Sashadhar Khan, adalah seorang pembuat filem. Isterinya Satirani Devi, Kajol nenek dari pihak ayahnya, adalah adik dari tiga filem terkenal keperibadian, Ashok Kumar, Anoop Kumar dan Kishore Kumar. Sepupu Kajol Rani Mukerji, Sharbani Mohnish Behl Khan dan juga Bollywood pelakon sedangkan sepupunya Ayan Mukerji adalah pengarah. Adik Kajol Mukherjee Tanisha juga seorang pelakon.

Kajol berkahwin dengan pelakon foto Ajay Devgan pada tarikh 24 Februari 1999. Pada tarikh 20 April 2003, ia melahirkan seorang anak perempuan bernama Nysa.

Tanggal 10 April 2008, Shah ayah meninggal setelah menderita serangan jantung. Pemakamannya diadakan pada hari yang sama dan dihadiri oleh Bollywood lain kepribadian.
0 Responses

Post a Comment