TENTANG PRIYANKA CHPORA

Priyanka Chopra lahir 18 Julai 1982 pelakon India dan mantan Miss World. Sebelum memulakan karier aktingnya, ia bekerja sebagai model dan memperoleh kemasyhuran selepas memenangi gelaran Miss World pada tahun 2000.

Chopra membuat debut aktingnya dengan filem tahun 2002 Tamil Thamizhan. Tahun berikutnya, ia membuat debut filem Hindi dengan The Hero: Love Story of a Spy dan diikuti dengan memukul andaaz, di mana dia memenangi Filmfare Best Male Debut Award. Pada tahun 2004 ia menjadi wanita kedua untuk memenangi Penjahat Terbaik Filmfare Award, yang dia terima untuk dirinya kritis prestasi yang diiktiraf Aitraaz. Chopra kemudiannya telah berjaya dengan filem komersil seperti Mujhse Shaadi Karogi (2004), Krrish (2006) dan Don - The Chase Begins Again. Chopra mendapat gelaran Pelakon Terbaik Filmfare Award untuk penggambaran model di Fashion (2008) dan dengan demikian telah ditetapkan dirinya sebagai salah satu pelakon kontemporari terkemuka di foto.

Chopra lahir di Jamshedpur, Jharkhand pada Ashok Chopra dan Madhu Akhauri, baik doktor oleh profesi. Chopra menghabiskan masa kecilnya di Bareilly, Uttar Pradesh; Newton, Massachusetts; dan Cedar Rapids, Iowa. Ayahnya di tentera dan dengan demikian keluarganya berpindah cukup sering. Ayahnya berasal dari keluarga Punjabi khatri asal, menetap di Bareilly dan ibunya berasal dari keluarga Kayastha Bihari menetap di Jamshedpur. Dia juga mempunyai saudara, Siddharth, yang tujuh tahun lebih muda daripada dia.

Chopra belajar di La Martiniere Girls 'School di Lucknow sebagai seorang gadis muda. Ini re-lokasi yang sering berlaku sebagai Ashok adalah seorang doktor di Angkatan Darat India. Dia kemudian kembali ke Amerika Syarikat yang terletak di mana dia belajar di Newton South High School di Newton, Massachusetts dan kemudian di John F. Kennedy High School di Cedar Rapids, Iowa. Dia kembali ke India dan tidak SMA-nya di School di Bareilly Tentera Darat. Dia mulai kuliah di Jai Hind College di Mumbai tetapi kiri setelah memenangi kontes Miss World.


Chopra datang di tempat kedua di Femina Miss India 2000 memenangi persaingan Femina Miss India World judul dan kemudian dihantar ke Miss World di mana ia dimahkotai Miss World 2000. Pada tahun yang sama, Lara Dutta dan Dia Mirza, keduanya juga dari India, memenangi Miss Universe dan Miss Asia Pacific mahkota, dalam tiga kemenangan yang langka bagi suatu negara.

Ketika Chopra memenangi mahkota Miss World, ia menjadi wanita India kelima untuk memenangi gelaran, dan yang keempat wanita India untuk menang dalam rentang waktu tujuh tahun.




0 Responses

Post a Comment