TENTANG ABHISHEK BACHCHAN

Abhishek Bachchan lahir 5 Januari 1976 di Mumbai, Maharashtra ialah pelakon India dan anak daripada pelakon India Amitabh Bachchan dan Jaya Bachchan. Beliau berkahwin dengan pelakon dan mantan Miss World Aishwarya Rai.

Bachchan debutnya dengan JP Dutta's Refugee (2000). Pada tahun 2004, pelakon menyampaikan memukul dan diakui secara kritis kinerja, dalam filem Dhoom dan Yuva. Penampilannya pada akhir dipuji, sehingga ia memperoleh beberapa penghargaan, termasuk yang pertama Filmfare Award dalam kategori Aktor Pendukung Terbaik, penghargaan beliau akan menang untuk dua tahun berikutnya juga. Sejak itu, Bachchan telah membintangi filem-filem yang telah sukses secara komersil dan kritis, menetapkan dirinya sebagai salah satu aktor utama dalam industri.

Abhishek Bachchan adalah putra superstar foto Amitabh Bachchan dan pelakon Jaya Bachchan; kakaknya adalah Shweta Bachchan-Nanda (l. 1974). Datuknya, Harivansh Rai Bachchan, adalah seorang penyair terkenal dari sastera Hindi. Nama terkini yang sebenar daripada keluarga orangtua Srivastav, Bachchan sebagai nama pena yang digunakan oleh datuknya. Namun, ketika ayahnya masuk Amitabh filem, ia melakukannya di bawah bapanya sendiri nama pena. Bachchan adalah Sikh Punjabi warisan dari neneknya teji sisi, sementara juga daripada keturunan Brahmana Bengali Kulin daripada ibunya Bhaduri sisi Jaya.

Bachchan sedang menderita disleksia sebagai seorang anak. Beliau belajar di Sekolah Jamnabai Narsee dan Bombay Scottish School di Mumbai, Sekolah Moden, Vasant Vihar, New Delhi, dan Aiglon College di Switzerland. Dia kemudian pergi ke Amerika Syarikat untuk menyelesaikan pendidikannya di Boston University, tetapi kiri tengah untuk mengejar karir aktingnya ketika syarikat ayahnya, ABCL, sedang menghadapi masalah.

Bachchan memulakan kerjayanya dengan JP Dutta's cukup sukses Pengungsi (2000), yang juga dibintangi Kareena Kapoor, meskipun Kapoor menerima lebih banyak eksposur awam daripada filem. Dalam tempoh empat tahun, Bachchan terus melakukan lebih banyak lagi filem, tanpa banyak kejayaan. Ini termasuk Kuch Naa Kaho (2003) dengan Aishwarya Rai, yang dinikahinya pada tahun 2007.

Pada tahun 2004, prestasi Mani Ratnam's Yuva membuktikan keberanian sebagai seorang pelakon. Pada tahun yang sama, beliau membintangi filem Dhoom hit pertamanya. Pada tahun 2005, Bachchan ditembak kemasyhuran dengan empat berturut-turut hits: Bunty Aur Babli, Sarkar, Dus, dan Bluffmaster. Beliau memenangi kedua Filmfare Award untuk Aktor Pendukung Terbaik untuk Sarkar. Bachchan juga menerima pencalonan Filmfare pertama dalam kategori Aktor Terbaik.

2006 pertamanya rilis, Kabhi Alvida Naa Kehna, adalah salah satu yang tertinggi di India film terlaris tahun ini. Dia juga merupakan sebahagian daripada Mani Ratnam's panggung pertunjukan, Netru, Indru, Naalai, bersama banyak rekan-bintang lainnya. Bachchan rilis kedua Umrao Jaan gagal melakukan dengan baik di box office, tetapi film ketiga tahun itu, sekuel Dhoom 2, memang sangat baik walaupun, seperti dalam Dhoom pertama, kritikus mendapati bahawa Hrithik Roshan, sebagai antagonis, mencuri persembahan.

Pada tahun 2007, Bachchan membintangi Guru, menerima banyak pujian untuk kinerja, dan filem muncul sebagai solo pertama memukul. Pada Mei 2007, beliau membuat penampilan singkat di Shootout di Lokhandwala sukses. Rilis berikutnya, Jhoom Barabar Jhoom, yang dilancarkan pada Jun 2007, gagal dilakukan baik di India tapi lebih baik di luar negeri, terutama di Inggeris. Sementara filem itu sendiri diterima pelbagai, Bachchan memenangi pujian untuk kinerja.

Di musim panas 2008, Bachchan, isterinya, ayahnya, dan sesama Pemain Preity Zinta, Ritesh Deshmukh, dan Madhuri Dixit membintangi Unforgettable World Tour tahap produksi. Menutupi leg pertama Amerika Syarikat, Kanada, Trinidad, dan London, Inggeris.

Bachchan juga terlibat dalam operasi fungsional dan pentadbiran daripada syarikat ayahnya, awalnya dikenali sebagai ABCL, dan dinamakan semula sebagai AB Corp Ltd syarikat itu, bersama dengan Wizcraft International Entertainment Pvt. Ltd, mengembangkan produksi Unforgettable.

Abhishek bersama dengan pasangan Aishwarya Rai Bachchan muncul di acara The Oprah Winfrey pada Isnin, September 28, 2009.


Pada bulan Oktober 2002, di Amitabh Bachchan's 60th birthday perayaan, Abhishek Bachchan dan Karisma Kapoor mengumumkan pertunangan mereka. Pertunangan itu dibatalkan pada Januari 2003.

Pada tahun 2006, Abhishek dinobatkan sebagai pria paling seksi di Asia oleh majalah Inggeris Eye Timur .. Bollywood ini superstar, panjang secara luas dianggap sebagai yang paling layak berkahwin bujangan dari India Aishwarya Rai, para superstar foto yang mendapat pujian daripada Julia Roberts dan Oprah Winfrey sebagai wanita paling cantik di Bumi. Setelah banyak spekulasi mengenai hubungan mereka, Aishwarya Rai Bachchan dan mengumumkan pertunangan mereka pada tarikh 14 Januari 2007. Pasangan itu berkahwin pada tarikh 20 April 2007, mengikut upacara tradisional Hindu dari India Selatan Bunt masyarakat, yang terpelihara Rai. Token India Utara dan Bengali upacara juga dilakukan. Perkahwinan berlangsung dalam upacara peribadi di kediaman Bachchan Prateeksha, di Juhu, Mumbai, tetapi sangat tertutup oleh media hiburan. Pasangan dianggap sebagai supercouple di India, dan sering disebut oleh portmanteau "Abhiaish" (untuk Abhishek dan Aishwarya).

Bachchan's teji Bachchan neneknya meninggal pada tarikh 21 Disember 2007.
0 Responses

Post a Comment