TENTANG PREITY ZINTA

Preity Zinta lahir 31 Januari 1975) adalah seorang pelakon filem India. Dia telah muncul dalam filem-filem Hindi foto, serta Telugu, Punjabi dan Bahasa Inggeris filem. Setelah lulus dengan ijazah dalam psikologi jenayah, Zinta membuatnya bertindak Dil Se debut di tahun 1998 diikuti oleh Soldier peranan dalam tahun yang sama. Pertunjukan ini memperoleh padanya Filmfare Best Male Debut Award, dan ia kemudian diiktiraf untuk peranannya sebagai ibu tunggal remaja di Kya Kehna (2000). Dia kemudian memainkan pelbagai jenis watak; filmnya peranan skrin bersamanya persona menyumbang pada perubahan dalam konsep pahlawan sebuah filem Hindi.

Zinta menerima pertamanya Aktris Terbaik Filmfare Award pada 2003 untuk penampilannya dalam drama Kal Ho Naa Ho. Beliau meneruskan untuk memainkan peranan perempuan memimpin dalam dua tahunan berturut-turut atas film terlaris di India: filem fiksyen sains Koi ... Batu Watak, yang terbesar sukses komersil, dan bintang-menyilang roman Veer-Zaara, yang mendapat gelaran pujian kritis. Dia kemudiannya direkodkan untuk memerankan dirinya independen, wanita India moden di Salaam Namaste dan Kabhi Alvida Naa Kehna, jijik atas pengeluaran di luar negeri telah membentuk markets.These prestasi sebagai seorang pelakon terkemuka Bahasa Hindi pawagam. Filem antarabangsa pertamanya peranan dalam filem Kanada Surga di bumi, yang ia dianugerahkan Silver Hugo Award sebagai Aktris Terbaik pada 2008 Chicago International Film Festival.

Selain filem lakonan, Zinta telah menulis beberapa siri kolum di BBC News Online Asia Selatan, adalah artis panggung biasa, dan bersama dengan mantan pacar Ness Wadia dia adalah co-pemilik India pasukan cricket Premier League Kings XI Punjab . Dia dikenali di India media untuk berbicara di depan umum fikiran dan terang-terangan mengungkapkan pendapat, kadang-kadang memicu kontroversi. Kontroversi ini termasuklah dia menjadi satu-satunya tidak saksi di mahkamah menarik kembali pernyataan dia sebelumnya melawan mafia India selama tahun 2003 kes Bharat Shah, yang ia dianugerahkan Godfrey Phillips Bravery Nasional Award.
0 Responses

Post a Comment